sabato 13 dicembre 2014

Intervista a Marion Brigantia, Sacerdotessa di Brigid


Marion Brigantia, conosciuta anche come Marion Van Eupen, è Sacerdotessa di Avalon e Sacerdotessa di Brigid. Conduce il corso di addestramento per Sacerdotesse/Sacerdoti di Brigid ed è co-organizzatrice della Goddess Conference olandese. La si può trovare alla Goddess Conference di Glastonbury come Celebrante, o come Melissa al Goddess Temple; è una Maestra spirituale, Cerimonialista, Guaritrice, Guida Sacra, Mediatrice e Sciamana del Tamburo.
Dato che il 24 e il 25 gennaio sarà in Italia per la prima volta per condurre un seminario, ho pensato di intervistarla per voi! :)



1) Puoi raccontarci come hai scoperto la Dea?
La mia prima esperienza con la Dea è stata attraverso Maria...sono stata cresciuta come cattolica con una forte enfasi su Maria - ho sempre parlato con Lei e visto Lei come una Dea...adesso ne so di più su di Lei, ma comunque è conosciuta come "Madre di Dio"...
Ho scoperto la Dea come la conosco e con cui lavoro adesso alla Glastonbury Goddess Conference nel 2003, o meglio, due anni prima quando ho dovuto stare distesa per sei settimane a causa di un'ernia e ho letto molti libri sul Paganesimo e sulle tradizioni della Dea...ma la Goddess Conference del 2003 mi ha ispirato a diventare Sua Sacerdotessa!


2) Quando dici che sei una Sacerdotessa, cosa significa per te?
Essere Sua Sacerdotessa per me è essere al Suo servizio, irradiando Lei e tutta la Sua essenza nel mondo attraverso ciò che sono, tramite come mi relaziono con le altre persone e la Sua natura, e attraverso il mio lavoro come Sacerdotessa.
Nel mio caso, il cammino che percorro al momento è quello della Maestra, Cerimonialista e Guida, camminando sulla terra e dando lettura degli oracoli. E' la cosa più bella che ci sia!



3) Quali sono le sfide, nell'essere una Sacerdotessa della Dea, che sorprenderebbero la gente?La sfida più grande è arrendersi a Lei, anche se naturalmente puoi sempre fare le tue proprie scelte. Arrendersi alla Sua guida è al contempo la sfida più grande e la cosa più gratificante da fare...solo quando sono abbastanza coraggiosa da fidarmi, so che non c'è niente di cui avere veramente paura!


4) Brigid, Brighde, Brigantia, Bride: come è cominciato questo speciale viaggio?
Molte persone hanno posto questa domanda e onestamente non so come rispondere. Potrei dare molte ragioni, come il fatto che io sono molto a mio agio con la mia bambina interiore, che amo la terra che è Brigantia, che mi trovo bene a lavorare con Lei come Santa per via della mia educazione cattolica, che amo la festa di Imbolc come fine dell'inverno e nuova promessa della primavera, che amo le energie del rinnovamento, del come amo i Suoi animali e lavorare con loro, che amo il fatto che Lei sia ovunque, in ogni parte della Ruota e in ogni elemento...le ragioni sono tante, ma penso che il viaggio sia iniziato quando l'ho incontrata per la prima volta...si può dire che sia stato amore a prima vista :)


5) Riguardo all'addestramento per le Sacerdotesse di Brigid: come è nato? Dicci qualcosa al riguardo..
Dato che ho amato Bridie fin dal primo momento, ho seguito il Ritiro di Brighde con Kathy Jones a Glastonbury nel 2006, l'anno dopo la mia iniziazione come Sacerdotessa, per diventare una Sacerdotessa di Brighde. Poi ho cominciato a condurre dei Ritiri di Brigida nei Paesi Bassi, e vivevo ancora lì quando Kathy chiese se c'erano della Sacerdotesse disposte a condurre il Ritiro di Brighde. Mi sono offerta e l'ho condotto per alcuni anni assieme a Isabella Weber. Ma più lavoravo con Lei, più pensavo che quattro giorni non bastavano per servire Brighde appieno...così mi è venuta l'idea di farlo diventare un corso di un anno, e ho parlato di questo con Kathy che mi ha supportato completamente...il corso è cominciato, ormai tre anni fa. (e quest'anno si è aggiunto un secondo anno di addestramento NdR)



6) Brigid, come Dea e come Santa, è una delle più amate e venerate figure della cultura celtica. A cosa si deve, secondo te, questa popolarità?
Per capire le ragioni di questa popolarità bisogna capire che molto, molto tempo fa, al tempo dei Celti, Brighde non era "una" Dea, era "la" Dea. Lei era la Grande Madre! Come sopradetto, Lei era (ed è), in tutte le cose e così le persone si relazionano con Lei in molti modi nelle loro vite di ogni giorno. Dato che la gente può rapportarsi con Lei così facilmente, Lei è radicata nella psiche e nelle tradizioni della popolazione celtica (che non è solo quella delle Isole Britanniche e dell'Irlanda). Si può ancora realmente averne esperienza se si parla a degli irlandesi, vengono cresciuti con antiche tradizioni su Brighde che là sono ancora vive (anche se adesso sono collegate a Santa Brigida). Questo è diventato più forte quando Lei si è incarnata in Santa Brigida di Kildare, in questa "forma umana" è diventato ancora più facile arrivare a Lei...
Lei si può trocare ovunque nella Terra, molte fonti e sorgenti devono il loro nome a Lei, e anche molte città portano il Suo nome (come Bristol - che viene da Brig's town).
Penso che Lei sia così amata per tutte queste ragioni, ma anche solo perchè è una Dea forte, amorevole e guaritrice, e le persone arrivano a Lei per molti motivi...

7) La situazione a Kildare: quando ci sono stata nel 2013 - solo per una giornata - trovare qualcosa relativo a Brigid come Dea era quasi impossibile: solo qualche riga sui pannelli informativi. Niente al negozio new age locale (dove mi sarei aspettata almeno uno scaffale dedicato!), e l'unica e sola raffigurazione di Brigid l'ho vista al Solas Bhride, un centro religioso organizzato da suore cattoliche. Come possiamo creare più consapevolezza sulle Dee antiche nei loro luoghi sacri?
Io personalmente non vedo differenza tra Lei come Dea e Lei come Santa. Le leggende e i miti intorno a Santa Brigida vanno oltre le possibilità umane, Lei era la Dea incarnata. Le sorelle di Solas Bhride mantengono la Sua energia sia come Santa che come Dea, la mantengono in maniera molto bella e amo e supporto totalmente quello che fanno là!
Personalmente, ho addestrato due donne irlandesi e uno Sciamano/Sacerdote di Brighde che recentemente si è trasferito in Irlanda per farLa emergere là. Organizzo anche viaggi in Irlanda per accrescere la consapevolezza e parlare alle persone che vivono e lavorano là riguardo Brighid, la Grande Dea, la cui energia sta tornando. Questo rivendicare è un lavoro meraviglioso che ha bisogno di compassione, creatività e pazienza, ma sta succedendo!



8) In gennaio verrai in Italia per il tuo primo workshop. Puoi darci una breve presentazione?
Sono veramente impaziente di venire in Italia nel tempo di Imbolc per lavorare con le energie di Brighde. Due deliziose donne italiane si sono addestrate o sono in addestramento con me nel corso per corrispondenza e adoro il modo in cui sono devote a Lei! Lavorerò con voi tutte/i per esperienziare l'energia di Brighde secondo come è rappresentata nelle otto parti della Ruota, lavorando interiormente per trovarLa in voi stesse/i. Naturalmente non possiamo fare tutto quello che si fa durante l'intero addestramento, ma posso assicurarvi che la Sua energia guaritrice e amorevole si sentirà...


9) ...e adesso, raccontaci qualcosa di te!Haha, cosa c'è di più da dire...sono Sacerdotessa, madre di due bellissimi figli grandi (22 e 24 anni) e vivo con il mio meraviglioso partner e Uomo Verde Alastair ad Avalon, Glastonbury. Poter essere Sua Sacerdotessa è un sogno diventato realtà, come il vivere ad Avalon e lavorare qui al Suo servizio, supportata dalle mie Sorelle e da coloro che amo! Sono una donna felice e molto grata ;)


Brillanti Benedizioni Invernali,
con amore, luce e risate!
Marion

Se volete conoscere Marion e scoprire con lei i volti di Brigid, cliccate qui per scoprire tutto sul suo primo seminario italiano:
Incontrare la luce della Dea Brigid - pagina Facebook
ATTENZIONE: LE ISCRIZIONI SCADONO IL 1 GENNAIO 2015!

------------------------------
Per contattare Marion e conoscere meglio il suo lavoro, queste sono le sue pagine:

Priestessing for you!   
Contact me for bespoke ceremonies, workshops, oracle readings and lots more!
http://marionvaneupen.wix.com/priestessing-for-you

Priestess/Priest of Brighde training 2015/2016

Two year training to become a Priestess/Priest of Brighde (also online)
http://brighdetraining.blogspot.co.uk/ 

Mystical Earth Tours and Walks
Organised and bespoke walks and tour, connecting with the Land and Her myths and legends.
http://mysticalearthtours.wix.com/info

Mediation (conflict resolution) works!
Building bridges between people through communication in a safe and respectful way!
http://unitymediations.blogspot.com/

Manager of The Avalon Centre, Glastonbury
please contact me through: avaloncentre@hotmail.com or 07948 079671http://the-avalon-centre.wix.com/home




giovedì 11 dicembre 2014

Interview with Marion Brigantia, Priestess of Brigid


Versione italiana: cliccate qui!

Marion Brigantia, aka Marion Van Eupen, is a Priestess of Avalon and Priestess of Brigid. She teaches at the Priestess of Brighde Training and is a co-organizer of the Netherlands Goddess Conference. She can be found at the Glastonbury Goddess Conference as Cerimonialist, or as Melissa at the Goddess Temple; she is a Spiritual Trainer, Ceremonialist, Writer, Artist, and Oracle priestess, Sacred Walks Guide, Mediator and Drummer. She will be here in Italy the next 24 of January for her first italian workshop and I immediatly taught about an interview for you all! :)


1) Can you tell us how you discovered the Goddess?
My first experience of Goddess were through Mary - I was brought up Catholic with a strong emphasis on Mary - I always talked to Her and do see Her as Goddess now I know more - but anyway She is known as 'Mother of God'...
I discovered Goddess in the way I work with Her at the moment at the Glastonbury Goddess Conference in 2003,or really 2 years before when I had to lay down for 6 weeks because of a hernia and I read a lot of books about Paganism and the Goddess traditions...
But the GC in 2003 inspired me to become Her priestess!

2) When you say you are a Priestess, what does that mean for you?
Being Her priestess for me is being in service of Her, radiating Her and all Her qualities out into the world through who I am, how I relate to other people and Her nature and through my work as Priestess.
In my case, the Priestess path I walk at the moment is that of Teacher, Ceremonialist and Guide whilst walking the land and whilst giving oracle readings. It's the best thing ever!



3) What are some challenges of being a Priestess of the Goddess that would surprise people?
The biggest challenge is to surrender to Her, although of course you can always make your own choices, to surrender to Her guidance is both the hardest challenge as well as the most rewarding thing to do... Only when I am brave enough to trust, I know that there is really nothing to fear!

4) Brigid, Brighde, Brigantia, Bride: how this special journey started?
Many people have asked me this question and to be honest I don't really know how to answer that. I could give you many reasons, like that I am very at ease with my inner child, that I love the land that is Brigantia, that I am comfortable working with Her as saint, because of my Catholic upbringing, that I love Imbolc as the end of winter and the new promise of spring, that I love the energy of renewal, how I love all Her animals and love working with them,that I love how She is everywhere, in every part of the Wheel and in every element.... 
Lots of reasons, but I think the journey started when I first encountered Her... in a way you could say it was love at first sight :)

5) About your Priestess of Brighde Training: how is born? Tell us something about it...
Because I loved Bridie from the first moment, I did the Brighde Retreat with Kathy Jones in 2006 Glastonbury the year after my Priestess initiation to become a Priestess of Brighde. I then started to run Brigid(a) retreats in the Netherlands. I still lived there when Kathy asked for Priestesses to take over the Brighde Retreat. I offered myself and I did this for a few years together with Isabella Weber. But the more I worked with Her, the more I thought that 4 days didn't serve Brighde... so I took up the idea to make it into a year training and talked about it with Kathy, who completelysupported me... The training then started now already 3 years ago.


6) Brigid (as Goddess and Saint) is one of the most loved and venerated figures of the celtic culture. In your opinion, which is the reason of this popularity?
To understand the reason for this popularity you have to understand that long, long time ago in Celtic times Brighde wasn't 'a' Goddess, She was Goddess. She was The Great Mother! As said before, She was (and is) in everything and so people related to Her in many ways in their daily lives. Because people could relate to Her so easily, She is ingrained into the psyche and traditions of the Celtic people (who are not just in the British Isles and Ireland). You can still really experience that if you talk to Irish people, as they have been brought up with very old Brighde traditions which are still very alive over there (although they are now linked to Saint Brighid). This only became stronger when She incarnated in Saint Brighid of Kildare, She now had a 'human form', so even easier to 'access'...
Also She can be found everywhere in The Land, many wells en springs are named after Her, and lots of towns have Her name (like Bristol - which comes from Brig's Town).
I think She is so loved for all the above reasons, but also just because She is such a strong and loving healing Goddess and people come to Her for many reasons...

7) The Kildare situation: I was in that village last year. I stayed there only for a day, but find something related to Brigid as goddess was nearly impossible: just some quotes in the information panels. Nothing at the local New Age Store (in which I was expecting a whole scaffold of Brigid's related stuff!) and the one and only representation of Brigid I saw was at Solas Bhride, a religious center organized by catholic nuns. How can we create more consciousness about the ancient Goddesses in their sacred places?
I personally don't see the difference between Her as Goddess and Her as Saint. The legends and myths around St. Brighid exceed the human possibilities, She was Goddess incarnated. The sisters of Solas Bhride hold Her energy both as Saint as Goddess, they are really beautiful in this energy and I totally love and support what they are doing there!
I personally have now trained 2 Irish women and one of the Priests/Shaman of Brighde recently moved to Ireland to bring Her out there. Also I organise trips to Ireland to raise the consciousness and talk to the people who live and work there to tell about Brighid the Great Goddess whose energy is returning. This reclaiming is beautiful work which needs compassion, creativity and patience, but it is happening!



8) In January, you will come to Italy for your first workshop here. Can you give us a brief presentation?
I am really looking forward to coming to Italy at Imbolc time to work with Brighde's energy. Two lovely Italian women have trained/are training with me through the correspondence course and I love the way they are devoted to Her! I will be working with you all to experience Brighde's energy as it is represented in the eight parts of the Wheel working inwards to find Her in Yourself. Of course we can't do as much as would be possible in a training, but I can assure you that Her loving and healing energy will be felt...


9) ...and now, tell us freely something about you!
Haha, what more to tell... I am a Priestess, a mother of two beautiful grown up children (22 and 24 years old) and I am living with my wonderful partner and green man Alastair in Avalon, Glastonbury. To be able to be Her priestess is a dream come true, as is living in Avalon and working here in Her service, supported by my sisters and the ones I love! I am a very happy and grateful woman ;)


Bright Winter Blessings,
with love, light and laughter!

Marion
xxx 
 

Priestessing for you!   
Contact me for bespoke ceremonies, workshops, oracle readings and lots more!
http://marionvaneupen.wix.com/priestessing-for-you


Priestess/Priest of Brighde training 2015/2016

Two year training to become a Priestess/Priest of Brighde (also online)
http://brighdetraining.blogspot.co.uk/ 

Mystical Earth Tours and Walks
Organised and bespoke walks and tour, connecting with the Land and Her myths and legends.
http://mysticalearthtours.wix.com/info

Mediation (conflict resolution) works!
Building bridges between people through communication in a safe and respectful way!
http://unitymediations.blogspot.com/


Manager of The Avalon Centre, Glastonbury
please contact me through: avaloncentre@hotmail.com or 07948 079671http://the-avalon-centre.wix.com/home